22 april 2007

Trädgårdsmässa

Igår var jag och Neda på "Din Villa & Din Trädgård" på Tjolöholm. Neda har varit där tidigare men för mig var det första gången. Jag var där förra året också men vände i entrén när jag insåg att det skulle kosta 500 kr för mig, Peter och barnen att komma in. I år hade de sänkt priset, det kostade "bara" 100 kr person, barn gick in gratis och parkering ingick i priset.

Det är en stor vårmässa riktad till villägare och de har allt ifrån honung till braskaminer. Vi var förstås där för att se blommorna....
Så vi tog allt det tråkiga först för att sedan riktigt kunna frossa. Vi tittade runt bland visningsträdgårna, tittade på olka stenläggningar, blev inspirerade av en underbar japansk trädgård. Jag gillar japanska trädgårdar, jag blir lugn bara av att se dom.

Vi var och tittade hos "Pomolgiska sällskapet" som försökte värva oss som nya medlemmar. Som äppelallergiker är det kanske inget för mig, men jag fick i alla fall med mig en A4-sida över äppelsorter som lämpar sig för allergiker. Så nu vet jag vilka äpplen jag kan äta. Men ska jag vara ärlig så tror jag inte att de här äpplena säljs i affärerna, jag får väl plantera ett sånt i trädgården istället :)

Neda ville leta efter pil för att kunna göra ett pilstaket, jag har insett att pil är hett just nu, jag har aldrig ens funderat över det, men tydligen är det så. Dyrt är det i alla fall...Så vi gick på pil-jakt och hamnade bland braskaminerna istället. Det passade mig rätt bra, för jag är lite sugen på att sätta in en braskamin, men jag måste klura ut en bra plats för den att sitta på.

Sedan fortsatte vi inomhus, till Magasinet, där det var fullt av matmontrar. Vi smakade på många goda ostar, jag testade en honung med choklad och en honung med champagne och fläder. Det var gott! Vi handlade tomatmarmelad och whiskyost hos en Ölänning som passade på att skicka med ett par broschyrer som att semstra på Öland. Tja, kanske det? Vi åt en våffla och lite natudgodis, jag köpte rosade majs til Peter. Det smakade som popcorn fast utan "fluffet". Det var bara knaprigt och gott. De sålda rostade grönsaker också, men jag gillar inte rostade rödbetor, så det var inget för mig.

Efter besöket inne på magasinet gick vi vidare till Managen, där vi hade tänkt att ta oss en kopp kaffe men där var fiket igenbommat och istället var det fullt med utställare som ville kränga lås, sodastreammaskiner och nya möbler. Efter ett snabbt varv där gick vi ut till handelsträdgårdarna.


Jag fick syn på ett par vackra Mårbacka-pelargoner som jag handlade. Jag älskar Mårbackorna, jag köpte två stora, rosa. De är så fina!! Neda handlade perenner och vi strosade runt där ganska länge.
Efter att trädgårdsdelen var avklarad åkte vi därifrån. Jag hade ställt min bil på Kungsmässan så hon körde dit mig och jag fortsatte ensam hem till Floda.
Nu ser jag fram emot Lisebergs trädgårdsdagar som är 4-6 maj.

1 kommentar:

Milla sa...

Vilken mysig upplevelsedag! Det där slottet verkar så fint!