10 november 2007

städdag och födelsedag

Det kom ett brak från vardagsrummet i morse. En fjärrkontroll som föll i bitar följt av en dov duns när Samuel ramlade efter. Ett desperat försök att laga en trasig fjärrkontroll och en arg mamma.... Dagar kan börja bättre. Och sämre.

Idag har vi städdag i vårt område. En gång på hösten och en gång på våren samlas alla boende i vår villaförening och fixar till de gemensamma utrymmena. Vi sopar och krattar och snickrar och lagar. Efteråt serveras vi punsch och ärtsoppa. För vår del är det den fjärde städdagen i området. Den första städdagen, i april 2006 var en total katastof. Peter hade gräslig tandvärk och jag var tvungen att åka iväg till Ängelholm på morgonen i ett akut ärende. Så Peter pallrade sig ut, totalt bedövad av värktabletter. Han kände ingen alls och visst inte vad han skulle göra. När jag kom hem igen hade han sopat hela garageplanen fri från vinterns smågrus och krattat en stor gräsmattta som ligger framför huset. Han var alldeles febrig och helt färdig. Efteråt fick vi höra att det var helt frivilligt om man vill vara med eller inte. Flera av våra grannar har vi inte sett röken av dom här dagarna. Men vad vet man när man är ny? Peter lärde i alla fall känna ett par nya grannar och det är ju alltid trevligt.

Idag ska vi hälsa på hos Neda. Hon fyllde år igår och vi ska fira henne i eftermiddag. Jag tror jag ska handla någon trevlig växt åt henne, för jag vet nog ingen som är så växtintresserad som hon. Tyvärr finns det väl inte alltför mycket spännande i december, men det kanske finns lite lökar som hon kan sätta till våren.

Fam K var här på middag igår. Jag och Sara åkte och handlade på Kvantum, Peter hade vår bil med sig till jobbet och jag var billös, så Sara förbarmade sig över mig (annars hade hon inte fått någon mat *s*) och vi åkte och handlade. Det var ruskigt mycket folk i affären och jag gjorde misstaget att byta kassa tre gånger innan jag slutligen kom fram. Varför tror man alltid att den andra kassan ska gå snabbare och vad vinner man egentligen på att byta kassa? 1 minut? 30 sekunder?

Nu ska jag ut och städa!

Ha en bra dag,

1 kommentar:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.