29 februari 2008

TV-inspelning

Igår var vi på tv-inspelning. Fyra författare (se inlägget nedan om vilka det var) pratade om sitt författarskap, deras gemensamma nämnare var att de hade Göteborg som bas för sitt författarskap, händelsena utspelade sig i Göteborg med omnejd. Den förste författaren Sven Westerberg var för mig en tämligen okänd författare men jag fattade rätt snabbt att det var en tämligen etablerad författare med en del tunga priser i bagaget. Han pratade en del som sina filosofiska deckare. Jag googlade honom nyss och såg att han har gett ut en hel radda med böcker:
http://www.trebocker.se/author_presentation.asp?authorID=4

Den andra författaren var Helene Tursten. Hon var en otroligt charmig och livfull kvinna som besekrev sin väg till författarskapet. Det var en oerhört intressant intervju och hon berättade att hon hade lämnat in sitt senaste manus igår och att hennes nästa bok kommer den 10 september. http://www.bibliotekvarmland.se/content?page=1680

Efter dessa två intervjuer var det dags en paus, vi blev bjudna på lite tilltugg i foajen och efter ett par klunkar ljummen sprite och ett par nävar jordnötter fortsatte inspelningen med intervjuer av en författarpanel bestånde av Peter Gissy, Christina Larsson och de två ovannämda författarna. Jag tycker at det var interssant att lyssna på alla fyra, men framförallt Peter Gissy och Helene Tursten gjorde nog mest intryck på mig även om intervjuerna inte var särskilt djupgående. Jag tror nog att programmen kan bli rätt intressanta till slut.

Före inspelningen var vi på Kråkes Krog & cafe. Det var ett jättemysigt ställe som ligger mitt i Mölndals Kråka alldeles vid forsen. Vattnet porlade utanför och precis utanför restaurangen låg ett upplyst vattenfall. Jätteläckert! Maten var god, så det rekommenderar jag verkligen. Vi åt ruggigt goda vitlöksbröd men de var verkligen inte sparsamma med vitlöken. Jag lovar, så mycket som jag stinker idag har jag nog aldrig gjort i mitt liv. Jag fick nog i mig en _hel_ vitlök själv.... Jag tröstar mig med att det var oerhört gott.

Vi körde hem Neda efteråt och när vi väl var hemma var klockan nästan elva. Jag var hur trött som helst i morse när klockan ringde 5.30. Det borde vara förbjudet att gå upp så tidigt. Det är en nackdel med att bo långt från jobbet, pendla och jobba dagtid... En fördel är att jag får tid att lyssna på ljudböcker i bilen till och från jobbet.

Nu ska jag iväg och handla lite revben till kvällens middag!

Ha det så bra!
Kram

/S.

Inga kommentarer: