24 november 2008

Helg

I fredags var jag på en heldagsförelsning som heter "Kvinnor i tiden" där flera inspirerande talare höll föredrag, bl.a Mark Levengood, Ulrika Messing, Mia Börjesson, Isabelle Halling och Anna-Lena Brundin. Isabelle tog en bild på publiken, så tittar ni noga så hittar ni mig :)) (21 nov).

I lördags var det EFIT och jag fotograferade faktiskt duktigt hela dagen, jag ska fixa till bilderna och lägga ut dom sedan. Det var länge sedan jag var duktig och fotade en hel dag.... Det kändes riktigt roligt att fånga hela dagen på bild.


Vi var på Hultet (vår sopstation) och slängde skräp och jag tog fram kameran och fotograferade. Då kom en anställd fram till mig och väste fram "Det är förbjudet att fotografera här". Han kanske var rädd att jag skulle sälja viktiga hemligheter till Ryssland om hur bra de hade anordnat sin sopstation... Det var det dummaste jag har hört. Jag stirrade på honom och tog ett kort till :))) Gubben såg ut som om han tänkte slå mig *s*. Men hur jag än letade så hittade jag ingen skylt om fotoförbud på Hultet.
På Wikipedia (en allsmäktig plats för kunskap *s*) står följande:
"Fotograferingsförbud, fotoförbud, är ett förbud mot att fotografera en viss plats, ett visst föremål eller en viss händelse. Förbudet kan i vissa fall vara styrkt i straffrätten, och i så fall är det ett brott att fotografera. I Sverige är det enligt lag förbjudet att fotografera skyddsobjekt och pågående rättegångar. Fotoförbud kan också vara en klausul i ett skriftligt eller muntligt civilrättsligt avtal, mellan den som besöker en plats eller ett evenemang, och den som står värd för besöket.
Det går att skylta om fotoförbud vid en lokal. En sådan skylt medför inte straff eller
skadeståndsskyldighet för överträdelse, däremot har den som disponerar över lokalen rätt att avvisa den som bryter mot lokalens regler.

Det kan finnas flera olika skäl till fotoförbud:
Säkerhetsskäl, för bland annat skyddsobjekt, för att försvåra planering av brott, terrorism eller krig.
Personlig integritet. Att fotografera personer nakna eller i en sexuell situation kan vara förbjudet. I svensk lag räknas det som förtal. Paparazzibilderkändisar kan i vissa fall vara förbjudna av denna anledning.
Kommersiella skäl. Ägaren eller upphovsmannen till ett konstverk kan hävda ensamrätt på reproduktioner av verket. Ägaren av en industri kan vilja skydda sig från industrispionage.
Politiska skäl. I polisstater vill regimen ofta censurera information som sprids inom och från landet, för att kväva politisk opposition.
Det kan vara specifikt förbjudet att fotografera med stativ, eftersom stativ utgör hinder för andra människor på platsen.
Det har varit förbjudet att fotografera med fotoblixt på många konstgallerier, eftersom äldre blixtar har ansetts kunna skada tavlorna. Det kan också vara förbjudet att fotografera med blixt i till exempel kyrkor, av ordningsskäl."
Jag undrar vilka skäl Lerums sopstation anger om man frågor?? ;O) Industrispionage?
Vi åkte till Alingsås, handlade mat och "lite" godis och sen åkte vi hem igen och lagade middag. Hela kvällen var lugn och skön. Precis en sån kväll man verkligen längtar efter en slitig vecka.
I söndags var jag och målade glas hela dagen. Jag hann med tre olika saker, en liten lykta, en stor ljuslykta och en vas. Det ska bli kul nästa veckan när jag kommer till May och får se resultatet. Vi satt och målade i flera timmar, ingen av oss hade någon jättelust att fika eller äta utan alla var helt helt upptagna av att måla. Efter kursen hämtade Peter upp mig och vi åkte hem till fam K som bjöd på middag. Vi hade en trevlig kväll tillsammans och åt god mat. Min lille gudson har vuxit till sig ordentligt, han är en riktig liten sötnos :=)
Det var en skön helg men lika utvilad som jag var på lördagen lika trött var jag i söndags kväll. I måndags morse när klockan ringde önskade jag bara att jag kunde dra täcket över huvudet och somna om igen... Det här mörkret gör mig tokig. Men nu är det bara en månad kvar innan det vänder. Det ser jag fram emot :))

Inga kommentarer: