25 december 2008

Jul

Nu har vi firat jul hemma hos oss, det känns alltid lite konstigt när det är över. Så mycket förberedelser och så är det över så snabbt. Mamma och Josef kom hem till oss morgonen på julafton, de kom till Sverige kl 02.00 på natten och körde upp från Trelleborg, så de var hemma hos oss tjugo över sex. Så det blev en tidig uppstidning för vår del. Vi bäddade ner dom i Williams rum och satte igång med att göra det sista av våra förberedelser. Vi hade inte alls särskilt mycket att göra. Jag ville komplettera med en sista present så vi åkte in till Allum och handlade. Det var ganska mycket folk som var ute och sista-minuten-handlade. Vi köpte vår present och åkte hem och dukade ordning för kvällens middag. Vi väckte de sovande och åt julgröt tillsammans. Vi brukar äta julgröt med Neda men hon hade jobbat natt och skulle ha jul hemma hos sig så vi fick svårt att få ihop det i år.

Vid halv sex tiden kom resten av släkten. Vi var inte lika många, bara 11 personer och det var riktigt lugn och sansat. Maten var god och som vanligt var det alldeles för mycket mat. Men det är lätt att vara entusiastisk innan :))

William tjänstgjorde som tomte och han gick helt upp i sin roll. Han hade tomtedräkt och lova och en ganska så skräckinjagande mask. Jag kan förstå att små barn kan vara rädda för tomten. Jag tyckte han såg lite otäck ut :) Det var verkligen mängder med paket. Ingen i min familj kan konsten att vara måttlig så det delades ut massor med paket. Men alla är lika förtjusta i det, så det var riktigt roligt.

Jag fick tre kokböcker, underkläder, tre halsband, ljusstakar, en röd La Creuset- skål, strumpor, en hel stor låda med massor med olika the-sorter, en väckarklocka (ljus-ljud), nattlinne, kläder (kofta, kjol och top) , spel, pengar, biljetter till Disney on ice, digital fotoram, digital nyckelring, mascara + kajal och borttagningskräm, hårspännen och gummisnoddar, en mandolin (som man skär grönsaker med), och säkert en hel del annat som jag inte komma på just nu.

Den absolut roligaste julklappen fick våra pojkar. De fick ett Wii Fit. Det har vi haft roligt med hela familjen. Jag har träningsvärk i hela kroppen efter backhoppning och olika andra balansövningar. Det kan jag verkligen rekommendera!! Hur kul som helst.

Nu ska jag jobba i två dagar innan det är dags att vara ledig i en vecka. Det har varit jätteskönt att vara ledig och det ska bli skönt att vara hemma de här dagarna framöver också. Det har varit välbehövligt att vara lite ledig.

God fortsättning!

Inga kommentarer: