16 oktober 2006

Resa till Köpenhamn

I lördags var jag på en dagstur till Köpenhamn. Jag, Cassandra och min kompis Lotta åkte på en busstur som arrangerades av mitt fack, SKTF. Min väckarklocka ringde kl 5 och jag ångrade djupt att vi skulle åka, försökte dra upp täcket över huvudet och somna om igen...Det gick inte så bra, så jag masade mig upp och så åkte vi iväg. Tur var väl det för vi hade jättekul. Jag hämtade upp Lotta kl 06.30 och sedan tog det bara en kvart bort till jobbet. Bussen avgick 07.00.

Vi var och lunchade på Hard Rock (dit den 15-åriga dottern absolut ville gå) och sedan shoppade vi på ströget i ett par timmar. Jättemysigt. Lunchen på Hard Rock var ok för mig och Cassandra, men Lottas mat var till hälften iskall, vilket inte var så lyckat. Hon fick knappt en ursäkt av vår, vad det verkade, mycket påtände servitör. Dyrt var det också.

Jag var bl.a. inne på en butik som heter Systrarna Grene, dit jag alltid går när jag är i Köpenhamn. De har massor med småsaker, porlin, burkar mm. Jag läste att Systrarna Grene ska öppna i Malmö och att de hoppas ha ett 10-tal butiker i Sverige inom ett par år. http://www.grenes.dk/04_historie_001_sve.asp

Resan tog ungefär 4 timmar, och vi började med att köpa lite öl/vin när vi kom ner. Jag köpte inte särskilt mycket, 2 tetralådor vin och 3 flaskor Limetto. Lotta handlade ungefär detsamma förutom att hon köpte med sig lite Whisky som de hade till bra pris.



På tivoli hade de skyltat jättefint, Halloween-tema, häxor och pumpor överallt. Pojkarna hade älskat att vara med. Det sprang massor med häxar och trollkarlar överallt!



Vi gick aldrig in, men det vi såg var mysigt. Jag funderar på att ta med mig killarna och åka ner igen ganska snart. http://www.tivoli.dk/ Jag gillar att gå på deras julmarknad, den slår Lisebergs med hästlängder...

Vi åkte hem igen vid 17.00-tiden och på bussen hem var vi rätt utmattade. Jag satt och lyssnade på "Nobels Testamente", Cassandra pluggade och Lotta lyssnade på "Madame Terror".
Vi var i stan igen vid 21.00. Vi gjorde bara ett par korta stopp på vägen för att vi skulle komma hem så snart som möjligt. Jag körde hem Lotta och sedan åkte jag och Cassandra hem, rätt utmattade efter en lång, men rolig dag.

Inga kommentarer: