25 december 2006

Julafton

Så är julafton över och lugnet har lagt sig i vårt lilla röda hus. Pojkarna leker för fullt med alla sina nya leksaker, alldeles saliga, Peter friserar hunden och jag har städat färdigt inför svärmors besök om ett par timmar.

Igår var en turbulent dag. Det började med ganska tidig uppstigning för min del medan resten av familjen låg kvar i sängen ett par timmar till. Samuel var den förste som masade sig upp vid halv åtta-tiden. Vi väckte resten av skaran runt 9 och sedan var det full fart fram tills dess att Neda och Tommy kom vid 11.30. Då åt vi sedvanlig julgröt och bytte julklappar med varandra. Jag fick bl.a. en fantastisk bok om Tapas, så nu vet vi vad vi ska servera på torsdagar när N & T kommer på middag *s*...Måste bara ta semester varje torsdag så jag hinner laga det *s*...Nja, nån måltid ska jag nog kunna få ihop... Men det var fullt med fantastiska recept och jag måste absolut pröva ett snart.

Punktliga släkten skulle komma kl 16.00 och i sedvanlig ordning hände inget förrän kl 17.00 då mormor och Jonathan dök upp. Mamma, Josef och Irene (Kusin B:s morfars änka) kom strax efteråt och var jätteförvånad över att hon var sen...Sa, vi inte kl fem?? Hmm... Nåja, efter det dök kära moster med familj upp och sedan tog det nästan en timme till innan Kusin B, frun Nanny och lilla Olivia kom. Nannys mage är enorm, snart är det dags för bebis två, Adrian eller Cynthia. Magen har börjat sjunka lite och jag tror inte det dröjer länge till, hon har 4 veckor kvar till BF. Det ska bli jättekul med en bebis i familjen.

Vi åt massor med mat, delade ut julklappar och hade jättetrevligt. Båda killarna genomskådade att Jonathan var tomte *s*, men Olivia var alldeles tindrande, och lite rädd för tomten. Barnen fick mängder med saker, men jag gick inte lottlös heller. Cassandra fick bl.a. en ny digitalkamera, pengar, kläder och böcker. William fick bl.a. ett Gameboy DS, en bärbar DVD, spel, vinterjacka. Samuel fick en MP3-stereo, spel, kläder, leksaker, keyboard att spela på. Gladast blev han dock för spelet "Star War II" till playstationet och en bajskorv i plast som hans käre morbror gav honom. Båda är i kiss- och bajsåldern fortfarande så det passar ju bra *s*


Av min käre sambo fick jag bl.a. en ny laser-plattång från Ga.Ma och en stor, röd 5-liters gryta från Le Creuset. Jag har gått och sneglat på den hur länge som helst... Man kan ha den i frysen, kylen, diskmaskinen och den har livstids garanti :)) Jag fick även ett par böcker, historikern av Elisabeth Kostova och första delen på Koontz nya serie om Frankenstein. Jag fick en konstig manick att massera hårbotten med, först tyckte jag att den var uräcklig men sedan var det underbart. Jag fick en mortel, badrosor, pyjamas och smycken. Gullig älskling jag har va :))

Av min mor fick jag ett ostbrickeset, kläder (en jättesnygg kjol och tillhörande top) och almanacka, spel, pengar, knivar, kräm, strumpor mm. Av min bror fick jag Lancomes - Hypnôse. Vi fick en stor, fin skål från kusin B och frun Nanny och av mormor fick jag strumpor och ljus. Cassandra hade köpt ett jättefint smycke som jag blev väldigt glad över.









Jag tänkte avsluta dagens blogg med en video från mina tonår, världens mest överskattade julvideo- och låt som egentligen inte har dyft med julen att göra mer än att ordet "christmas" nämns *s*, däremot handlar den ju en del om hjärta och smärta :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Trevlig jul, och fina presenter du fick! Ha en god fortsättning!
Kram Jenny

Fotograferande Maria sa...

Hej! Trevlig jul ni verkar haft! jag spanade in din elf med:) jag har också en i min blogg.