23 mars 2007

Idag...

23 mars är den 82:a (83:e under skottår) dagen på året i den gregorianska kalendern. Det är 283 dagar kvar till årets slut. För min del längtar jag mest efter värme och inte efter årets slut.

1933 fick Adolf Hitler oinskränt makt över Tyskland den här dagen. En svart dag i historien.... Min mormor satt 4 år i ett arbetsläger i Berlin och hon blev märkt för livet av sina upplevelser. De är inte så många kvar nu, som kan berätta hur det var under andra världskriget. Min mormor fyller 86 i år, men jag hoppas få ha henne hos mig ett par år till.

1980 höll man en folkomröstning om kärnkraftens vara eller inte vara. Jag gick i fyran och jag minns det som igår. Alla dekaler med linje 1, 2 och 3, den gula dekalen med "atomkraft nej tack". Själv var jag linje 1, jag var som 10-åring helt överygad om att vi absolut skulle ha kärnkraft. Mitt resonemang på tiden var enkelt, det fanns ju ingat annat som funkade! Idag har jag nog en mer nyanserad bild av det hela, men jag undrar hur jag hade röstat idag?

2 kommentarer:

Milla sa...

Hehe, vilka minnen. Jag gick i 8:an, hade palestina sjal och var linje 3 (fast hemligt linje 2, typiskt mig) och många av mina kompisar gick med i SSU, helt enligt tidsandan 1980. Oj vad längesen!

Mindi sa...

Och det är bara 39 SKOLDAGAR kvar innan sommarlovet. :) Herregud vad fort det går.

Kram kram
M I N D I