29 juli 2007

Hemma igen - sommar i Gdansk

Nu är vi hemma igen! Planet landade kl 17.30 igår och sedan körde vi hem från Malmö. Vi har varit hos mamma och Josef i Gdansk i en vecka. Jag ska ladda över lite foton från den bärbara datorn och lägga ut. Vi har haft haft en jätteskön vecka. Barnen blev hur överraskade som helst när vi kom förra lördagen för att inte prata om min mamma som fick en chock när vi steg in genom dörren! Det var helt underbart att se hennes min!!
På nerresan blev vårt plan 4 timmar försenat, Vi var i Malmö strax efter 3 och planet skulle gå kvart över fem. Men det hade blivit ett tekniskt fel på vårt plan så det blev inställt. Istället fick vi en matvoucher och så fick vi vänta på ett nytt plan. Det nya planet hade planerad avgångstid 21.10 och det avgick helt enl. tidtabellen. Jag hade bokat in oss på "förreserverade" platser som innebär att man får gå ombord före alla andra och välja plats först. Det kostade 30 kr extra per person. Vi fick ett extremt billigt flyg på nerresan, 300 kr person (och då var extraavgiften på 30 kr och skatten inräknad i det). Vi satte oss längst fram. Josef mötte oss på flygplatsen i Gdansk, de hade precis haft en värmebölja temperaturer mellan 35-40 grader men nu hade det blivit lite svalare, lagom till vår ankomst :(

Som sagt, när vi kom in i huset på kvällen höll mamma på att få en chock när hon såg oss, tur hon inte har svagt hjärta *s*. Cassandra flög ner för trappan som en raket och kastade sig om halsen på mig. William och Samuel sov redan men vi pussade massor på dom, men de märkte inget alls.

Veckan har varit full med utflykter! Vi har varit i Gdynia och gått på Zoo, det var enormt och de hade mängder med olika djur. Tyvärr började det att regna så vi gick aldrig runt hela men dit ska jag definitivt gå igen när vi är i Gdansk.

För den oinvigde kan jag berätta att Gdansk-Gdynia-Sopot är tre städer som hänger ihop helt. Man märker aldrig när man lämnar en stad och går in nästa, utan städerna är helt sammanväxta. Min favorit är Sopot, nedre Sopot har otroligt vackra hus som ligger precis vid stranden, massor med fina restauranger och caféer. Monte Cassino är en populär gata med massor med roliga ställen. Vi var bland annat på Wedels chokladcafé och åt glass och drack choklad. Jag drack chilichoklad, det var starkt men gott. Där hade de chokladfontäner och William var fascinerad!


Vi var och shoppade i fantastiska shoppingcenter och så åkte vi på utflykt till Malbork. Där finns borgen Marienborg som har riktigt gamla anor. Det är en korsriddarborg från 1274. Läs mer på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Malbork_Castle


(länk till tysk sida med fina bilder: http://www.jugendheim-gersbach.de/Marienburg-Ordensburg-Malborg-Ritterorden.html)
Borgen blev helt sönderbombad under andra världskriget men vi såg inte många spår efter det. Det var en orolig upplevelse!







Igår flög vi alltså hem igen efter en spännande vecka. Det var skönt att komma hem igen, barnen som hade varit borta i två veckor njöt för fullt av att vara hemma igen. Samuel sprang runt från rum till rum och ropade "hem ljuva hem". Devisen "borta bra men hemma bäst" stämmer verkligen in för honom. Flyget hem avgick i tid och allt funkade smidigt. Jag måste säga att jag är jättenöjd med Wizzair trots vår försening på nerresan.

Nu ska jag föra över kort till den här datorn, rensa lite mail och sedan är det dags för frukost!

Ha en bra dag!

P.S glöm inte EFIT imorgon!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter som en underbar resa!! :-)

Mindi sa...

Välkommen hem Susie!

Kramis
M I N D I

Anonym sa...

Välkommen hem igen. Nu funkar räknaren iallafall. Ha det nu så bra. Kram Maria

enAnnan sa...

Välkommen hem igen!
Låter som om ni haft det jättebra :)

Kram

Anonym sa...

Åh, så härligt att läsa om er fina semester. Det var så himla länge sen jag var in här.. måste lägga upp din länk igen så fort jag får hem min hårddisk.

Kram på dig
Ulrica
http://ulrica.org