07 mars 2006

Dag 1

Nu är vi hemma igen efter en otroligt hektisk resa till Polen. Det var jättekul och vi vi fick köpt en massa saker. I torsdags åkte vi hemifrån vid 10.00, hämtade upp mamma i Floda och fortsatte sedan med hennes stora Chrysler + ett släp till Trelleborg. Vi kom iväg vid 11.30-tiden och efter ett kort stopp i Varberg fortsate vi till Trelleborg. Det snöade kraftigt på vägen ner och vi fick uppleva både snöstorm och lite vårväder eftersom vädret växlade oerhört ju längre söderut vi kom. Väl framme i Trelleborg snöade det och blåste mycket kraftigt. Både jag och mamma har rätt lätt för att bli sjösjuka, och det kändes lite oroväckande att se ut över havet. Lastbilarna hade svårt att komma ombord på båten pga av blåsten och en Tjeck fick backa ner fran rampen två gånger för att ta sats och ta sig upp. För oss gick det jättebra, Peter gasade på ordentligt och vi kom upp utan problem.

Vi gick direkt till restaurangen och åt en fantastisk buffé, en av de bästa jag fått ombord på en båt fakiskt. Det stormade ordentligt utanför och vågarna slog emot våra fönster och vi satt ändå på ett av de översta däcken!! Men maten var fantastisk och jag och Peter klarade oss bra, men mamma var lite grön i ansiktet. Ombord på båten var bara en massa tyskar och polacker och jag tror att jag räknade till totalt 3 kvinnor ombord (och då var mamma och jag två av dom) förutom personalen. Efter ett par timmar lugnade vädret ner sig och vi kom fram helskinnande :)

Vi övernattade i Greifswald, en liten stad med ca 60 000 invånare. Vi hittade hotellet rätt lätt, trots att vi inte hade nån karta över stan. Vi visste att det skulle ligga 4 km från centralstationen så vi körde in på "byns" huvudgata, körde 4 km och där dök det upp hotellskyltar *s*. Enkelt och smidigt... Hotellet var ok, men det stank massa rök...äckligt... Vi delade rum ett gigantiskt rum alla tre och mamma fick sova i en extrainsatt extrasäng. Jag somnade helt utmattad efter en lång dag...

Fortsättning följer...

1 kommentar:

Mindi sa...

Vad gjorde ni i Polen? Turistade bara eller? Har ni flyttat in i huset nu????

Kram från mig!