29 november 2006

Sjukdom, akutbesök och nygjorda smycken

I måndags var det dags för en ny arbetsvecka. Det var rätt segt att komma upp på morgonen. Jag lyckades ta mig ur sängen med nöd och näppe, släpa mig i badrummet och sjunka ner i ett hett bad.

Sedan tog jag tillfället i akt och löste lite Sodoku i badet, vilket inte uppskattades av min käre sambo eftersom jag fick ett något förvirrat tidsbegrepp. Med andra ord, vi blev jättesena... Jag fick äta mina mackor i bilen och Peter muttrade hela vägen till jobbet... Själv var jag förstås övertygad om att det var han som prioriterade fel saker på morgon (som att hänga tvätt) och inte jag (som badade)…

Nåja, vi hann i god tid, och dagen gick snabbt. Vi åt en snabb lunch på Burger King...Himla onyttigt, men gott :)) Efter jobbet var det simskoledags.

Peter och killarna åkte iväg till Alingsås och jag och Cassandra stannade hemma. Jag lagade middag, spaghetti och köttfärssås (var klassiska måndagsmiddag *s*) och sedan slog jag in de sista paketen till "mammamails" julkalender och postade det till en hemlig ort :)) På mammamail har vi de senaste 5-6 åren varje år haft en slags Secret Santa. Man gör i ordning 24 små paket för 200 kr (en budget som jag aldrig har lyckats hålla *s*) och så skickar man det till den person lotten har valt ut. Kul :))

Jag hoppas att mitt eget paket kommer snart, det är alltid lika kul att få klämma på paketen. Cassandra var fortfarande dålig i måndagskväll och vi gick och la oss rätt tidigt allihop. På natten kom en ledsen Samuel in till oss, han hade jätteont i örat. Han fick en värktablett men det tog en bra stund innan han somnade.

Tisdag morgon var nästan lika kaotisk som måndag. Cassandra sov, eftersom hon fortfarande var sjuk medan jag och killarna stressade runt. Prioriteringsdiskussion blossade upp igen vilket resulterade i att vi satt och surade hela vägen till jobbet... Men vi löste det:))

Jag hade en hektisk förmiddag på jobbet. Jag och Thomas lunchade, jag testade en ny FINDUS-låda. Ricottafyllda tortellini med grillade grönsaker. Det låter godare än vad det var, men det smakade helt ok ändå...

Efter jobbet åkte vi till blomsterlandet och handlade ett par amaryllis och nya krukor. Jag hittade ett par jättesnygga glaskrukor till dom och så köpte jag sten och sand (mörkröd). Jag köpte även två lite mer rustika krukor, lite räfflade i materialet, i beige-vitt. Jättesnygga!
När jag kom hem planterade jag mina vita amaryllis i de nya glaskrukorna och dekorerade med sten och sand. De röda amaryllisarna satte jag i de nya vita krukorna. Fint :))

Samuel hade jätteont i sitt öra så vi ringde sjukvårdsupplysningen. För att få en tid på akuten i Alingsås måste man först ringa sjukvårdsupplysningen som sedan faxar till akuten och så ringer akuten tillbaka med en tid. Vi fick en tid 21.40..Samuel var gnällig och hade jätteont i örat och inga värktabletter bet på smärtan.

För mig var det dags för porslinsmålning, och där var även min mamma med smyckena vi hade gjort i söndags. Jag ska försöka få ut lite bilder på dom, de är gjorda i glas och har bränts i ugn i 800 grader. De blev jättefina men arbetet med min blomma gick inte så bra. Jag var mest stressad för Samuels öra och kunde inte koncentrera mig.

Peter hämtade upp mig strax efter 21.00 och så åkte vi till sjukhuset. Vi hade aldrig varit där men det gick smidigt.. Vi hade tid 21.40 och vi var därifrån 21.55. Personalen var jättebra och hjälpsamma, det kändes som stor skillnad mot akutvården i Göteborg där man inte gör annat än väntar. Jag minns en gång när jag och Svenne var på akuten, han hade över 40 graders feber och vi väntade hur länge som helst på läkaren. När läkaren väl kom fick han rådet att äta blåbärssoppa!! Gissa om jag tappade hakan helt?? När Peter skar upp sitt ben på krossat glas så satt han på akuten så länge att när han väl kom in till läkaren var det för sent att sy. Så han åkte hem, rensade ut allt glas själv och klämde ihop såret efter bästa förmåga…

Samuel hade i vilket som helst en begynnande öroninflammation och det var ilsket rött men det buktade inte ut ännu. Han har aldrig fått penicillin tidigare och min mamma och bror är allergiska mot penicillin så jag hoppas att han inte reagerar mot penicillinet. Läkaren verkade lite förvånad över att han aldrig hade fått det tidigare. Hon berättade att de har blivit väldigt restriktiva med att skriva ut penicillin. Vi fick med oss ett recept samt två doser i ett litet kuvert. Han ska äta medicin i 5 dagar. Han somnade gott när vi kom hem och jag måste ha varit helt slut jag med för jag somnade på väg ner mot kudden…

I morse sov jag för länge, jag kom inte förrän kvart över sex och det var en tung morgon. En snabb dusch, en snabb påklädning och en snabb frukost kan sammanfatta början på dagen. Thomas kom till oss vid kvart i sju för dagens samåkning. Samuel stannade hemma med Cassandra som fortfarande är sjuk och vi andra åkte iväg till jobbet. Mamma och Josef skulle titta till dom idag, skönt att ha dom hemma igen! Nu är de hemma till januari, jätteskönt!!

Jag hoppas på en lugn kväll med mycket vila idag :))

~S~

Inga kommentarer: