11 november 2006

Veckan som gått

Äntligen helg!
Den här veckan har som vanligt gått i full fart. När vi kom hem i söndags natt var det iskallt hemma, 9 grader! Gissa om jag förbannade Peter *s*...Nåja, vi somnade till sist i alla fall och dagen efter var det varmt och härligt igen. Jag har haft fullt upp på jobbet hela veckan, 90 % möten och 10 % övrig arbetstid där man ska hinna med allt. Inte en helt enkelt ekvation alltid.

Måndag kväll har pojkarna simskolan. Den är faktiskt jättebra för Samuel, den förra läraren vi hade var alldeles för snäll och mjäkade för mycket med honom. Han behöver lite hårdare tag, han lyssnar bra mycket bättre då. Om man velar för mycket med honom gör han precis som han vill... Undrar vem han har ärvt det efter *s* Min mamma är i alla fall mycket stolt *s*...

I tisdags var det äntligen dags fär porslinsmålningen. Jag lyckades slutföra mitt första verk, en liten kanna. Den ska jag gömma långt in i en garderob *s* och ta fram om ett par år när jag har blivit lite bättre...Kul är det i alla fall!

I onsdags efter jobbet hämtade vi äntligen hem Fergus från Tina i Kungsbacka! Han har haft det helt suveränt där och hon fullkomligt avgudade honom. Både hon och Jossan hade skämt bort honom nåt förfärligt och det var en mycket glad hund vi hade med oss hem.

I torsdags fyllde min kompis Neda år och hon bjöd på Gnocchi (uttalas njåkki) med tillhörande köttgryta, en kroatisk rätt som hennes mamma gjort så länge jag kan minnas. Vi brukar få den till påsk. När vi var små brukade hon alltid komma upp med en matlåda till mig (vi bodde grannar) och nuförtiden skickar hon alltid en liten med matlåda med till Cassandra eftersom hon vet att hon (och jag) älskar det. William mumsade också glatt men Samuel tyckte inte att det var lika gott *s*. Han föredrog makaroner och köttbullar. Gnocchi är annars en italiensk specialitet. Jag hittade ett recept på nätet som jag tänkte dela med er:

Gnocchi

Ingredienser (för 2)
1/2 kg potatis av mjölig sort, 1 äggula, 1 1/2 dl vetemjöl, 1/2 tsk salt, 1/2 tsk riven muskot

Tillredning
Koka potatisen. Skala den och pressa den varm genom potatispress. Blanda potatisen med äggula, salt och muskot samt mjölet lite i taget. Tag inte mer än att potatisdegen precis går att forma. Rulla ett par cm tjocka stänger av degen och kapa i ca 2 cm breda bitar. Mönstra genom att trycka lätt med en gaffel på varje. Lägg gnocchibitarna i kokande saltat vatten (1 msk till 2 liter). När de flyter upp lyfter man upp dem med en hålslev
.

Efter middagen serverades tårta och det är ju alltid lika gott. Neda bjöd på princesstårta och wienertosca *mums*. Samuel hade en lång utläggning om att princessstårtan var för barn med wienertoscan bara fick ätas av vuxna. Jag tror han ville komma fram till att han och William skulle ha den ena tårtan för sig själva *s*.

I går, fredag, åkte vi tidigt till jobbet. Cassandra var ledig och gick med pojkarna till skolan. Det var en ok arbetsdag, rätt mycket att göra men fortfarande ok. En arbetskompis var där och visade upp sin nyblivne son, en jättesöt liten bebis! Jag kände inte det minsta lilla bebissug!! Underbart! Jag vill verkligen inte ha fler barn! På kvällen tittade vi på IDOL. Själv är jag lite deppig efter att Danny åkte ut och känner mig inte lika motiverad att titta. Marcus är ju kvar i alla fall och han vinner väl förmodligen hela rasket. Felicia är från Floda, så jag hejar på henne med! Man måste ju vara lokalpatriot!

Jag hade problem med mitt viruskydd på datorn, men Peter fixade till det åt mig. Jag kunde inte ladda ner mail och med 1534 mail på servern började det kärva lite...Och då var det bara på en av mailadresserna...

Idag är det gårdsstädning och sedan kommer familjen K hit på middag. De har varit på semester i hos släktingar i Frankrike så vi lär väl diskutera vår resor en hel del *s*. Regnet öser ner här och jag måste erkänna att jag inte är jätteroad över att bege mig ut i ösregnet för att sopa garageplanen...


~S~

Inga kommentarer: