06 november 2006

Hemma igen

Nu är vi hemma igen efter ett härligt besök hos mamma & Josef. Vi tog snön med oss ner från Sverige och en dag var vi helt insnöade i huset och kunde inte komma någonstans!

I onsdags åkte vi hemifrån ganska tidigt. Vår färja från Trelleborg avgick kl 13.00 och det snöade rejält på väg ner. Våra dubbdäck fick inte följa med oss eftersom dubb inte är tillåtna i vare sig Tyskland eller Polen så vi körde mycket, mycket lugnt. Regn och snö öste ner och vi stannade flera gånger på vägen och pausade. Vi kom till färjan i god tid. Väl ombord gick vi raka vägen till restaurangen. Jag åt kyckling, killarna åt soppa, Cassandra åt lax och Peter mumsade fläskfile. William fick en "schnorri" vilket visade sig vara en liten extra tallrik där man kunde mumsa fritt från föräldrarnas mat *s*.

Vi upptäckte efter en lite promenad på båten att vi hade blivit rätt blåsta på restaurangen. De tog 14 euro för min mat på restaurangen medan de i caféet tog 8 euro för _exakt_ samma rätt. Servitören Olafs tjänster kostade oss närmare 300 kr...Gissa vem som åt i caféet på vägen hem.

Det gungade friskt, vi var alla ganska medtagna utom Samuel som lekte för fullt i lekrummet. Överfarten tog ganska exakt 3 timmar och 45 minuter och när vi kom fram klockan fem på eftermiddagen var det beckmörkt på ön Rügen. Ett kompakt mörker, inte alls på samma sätt som hemma i Sverige. Vi skulle köra 3 timmar till Stettin (Sczcecin) och övernatta där på ett hotell som hette Campanile. Vi åt jättegod middag på hotellet. Vi hann dit precis en kvart innan köket stängde och eftersom det snöade ordentligt var vi inte jättepigga på att ge oss ut på stan och leta restaurang. Hotellet var enkelt men bra, och vi sov gott. När vi vaknade på torsdag morgon sken solen och från vårt fönster såg vi en jättelik katedral.

Efter en ganska stabil frukost, mycket ägg och ost, körde vi vidare mot Gdansk och Chmielno. Vi åkte från hotellet vid 9.00. Till att börja med var vägarna ganska ok, men de blev sämre och sämre. Vi såg ett par ganska otäcka olyckor på vägen. Alla kör fort och tränger sig gärna. Omkörningar innebär att flera bilar passar på att köra om på en gång och gärna trippelomkörningar. Flera platser var markerade som "svarta punkter" dvs ställen där många omkommit i trafiken. Vi skulle köra mot Lebork men tog av fel mot en liten håla som heter Bytow och fick köra omvägar en lång bit. Vi kom fram till Chmielno vid halv tre ungefär en och en halv timme senare än beräknat. Vi fick dock se en del vackra vyer på vägen :))

Maten stod färdigt på bordet och vi fick ett glatt och härligt mottagande av mamma, Josef och Irene (änka efter mormors bror som tillfälligtvis bor hos mamma) . Vi var ganska uttröttade efter resan och tillbringade eftermiddagen med att se oss runt i huset.

Huset är så gott som klart men det fanns fortfarande gott om flyttkartonger som skulle packas upp och målaren och snickaren höll på med de sista detaljerna. Om en vecka är nog huset helt klart.

I fredags blev vi helt insnöade. Snön yrde ner och under ett kort uppehåll tog vi oss ner till den lilla byn Chmielno (det ligger otroligt vackert vid en sjö) och gick in en keramisk verkstad som har drivits av samma familj (Necel) i 10 generationer. Samuel blev helt fascinerad och ville genast börja göra krukor själv.

Vi handlade med oss ett par muggar med ett av famljens Necels sju patenterade mönster.

I lördags åkte vi till Klif, ett stort köpcentrum i Gdynia. Vi shoppade, gick till frissan och fick fotvård! Efter Klif åkte vi till Geant, ett annat gigantiskt köpcentrum, och handlade ännu mer.

I söndags var det dags för hemresa. Det var sorgligt att säga hej då till mamma och Josef, men om två veckor kommer de hem igen :)) Resan hem gick bra, snön hade smält bort men regnet öste ner ordentligt. 17 timmar tog det för oss att komma hem. Väl hemma kom vi hem till ett riktigt kylskåp! Min käre sambo hade ställt ner alla element så vi hade 9 grader inomhus! Jag behöver väl inte säga att det inte var särskilt populärt klockan 02.00 på natten...Hmmm...Jag har varit gladare på honom...

Men det var en toppenbra resa!