08 november 2007

Ont i ögonen

Jag är hemma och vilar upp mig efter att ha fått en skada på hornhinnorna. Jag var på halloweenfest i lördags och hade massor med glittereye-liner på ögonlocken. Jag hade problem med synen i söndags och måndags och bestämde mig för att gå till optikern och kolla om jag fått sämre syn (jag har klagat länge på att jag ser sämre men det kändes som det hade hänt något drastiskt).

Hos optikern hittade jag ett par glasögon jag gillade och konstaterade även att jag har fått mycket sämre syn på höger öga (fr. -3.75 till -4.50) och även att jag även fått tillbaka min astigmatism med 0.25 på båda ögonen. Jag köpte ett par nya glasögon (för den facila summan av 4750 Kr apdyrt...) och frågade om hon kunde kolla mina ögon för linser så att jag kunde beställa nya linser på nätet *s*. Visst inga problem, de kollade och upptäckte att mina horhinnor är fulla av skärsår. Först undrade hon om jag hade varit sjuk men det var tydligen rätt illa på båda ögonen. Hennes kollega fick ta sig en titt och de var båda märkbart oroade. Jag fick direkt linsförbud och order om att vila ögonen ordentligt. Ingen porslinsmålning blev det den kvällen....

När jag berättade om glittret på ögonen var de båda helt säkra på att det var det berodde på. Glittret har trillat ner från ögonlocken och sedan hamnat under linserna och sedan skurit upp hornhinnorna (ja, det gör lite ont, men inte så farligt som det låter)...

De skulle se till att göra iordning mina glasögon snabbt så att jag kan få dom idag och så ska jag kolla ögonen idag igen och se om det har blivit bättre.

Det är inte så jätteroligt att ligga hemma och peta sig i nageln och försöka undvika att anstränga ögonen... Hur mycket sovande kan man rimligtvis orka med på ett dygn?? *s*

Inga kommentarer: