20 april 2008

Städning

Igår var det dags för årets vårstädning i vår "by". Alla bybor samlades kl 10.00 beväpnade med räfsor, krattor och sopborstar. Garageplanen sopades, garagedörrarna högtryckstvättades, gräsmattor räfsades, den gemensamma lokalen städades, träd sågades ner och lekplatsen fixades iordning, alla gemensamma asfalterade ytor sopades. Vår familj och två grannar utgör årets feskommitté så det föll på vår lott att tillaga ärtsoppan och korven och fika samt servera densamma. Till ärtsoppan serverar vi punsch och det är en ganska trevlig lite tillställning. Det är frivilligt att vara med men det brukar vara rätt bra uppslutning. Vi har två städtillfällen per år, ett på våren och ett på hösten.Efter den gemensamma städningen var det dags för lite enskild städning. Peters arbetskompis med fru var hembjudna på middag till oss. Så vi ägnade hela eftermiddagen till att städa inne, fixa till lite i trädgården samt att laga mat. Vi bjöd på marinerad kyckling i senap- och dragonsås samt ris och sallad till det. Hur gott som helst. De blev kvar ganska länge och vi drack vin och pratade en ganska bra bit in på kvällen. Efter att de hade gått låg lade vi oss för att kolla på Medium och jag tror inte att det tog mer än 5 minuter in i programmet förrän jag sov som en liten gris :))

Idag ska vi fortsätta att röja i trädgården. Peter ska byta däck på bilen och jag ska ge mig lite planteringen tänkte jag. Nu ska jag lägga mig och läsa en stund innan resten av familjen vaknar. Jag gillar verkligen mina mornar där jag är alldeles ensam och får göra lite vad jag vill men det är lika mysigt när resten av familjen vaknar och huset börjar sjuda av liv.

Ha en bra dag!

Inga kommentarer: