04 juli 2005

Jag gillar skatterätt!

Peter undrade varför jag gillar Skatterätt och det kan man ju självklart fråga sig och jag tänkte faktiskt utveckla det lite grand (till hans förtjusning kanske, vet vet?)... Först och främst är det ämne som fascinerar mig, alla människor betalar skatt men de flesta har tankar om skatten och hur den ska fördelas och varför man ska betala. Många människor tycker nog att det är helt ok att betala så länge pengarna används till något vettigt. Jag hade en idé för flera år sedan om att jag ville ha riktade potter och själv bestämma vad mina pengar skulle få användas till. Inte ett öre skulle gå till försvaret utan allt skulle gå till i mitt tycke nyttiga saker. Enkelt och bra för mig men knappast för staten. Dessutom är alla människor intresserade av att betala så lite så möjligt men ta del av så mycket som möjligt. Att skatteplanera ordentligt med andra ord. Just det tycker jag är så intressant. Skatteplanering, alltså. Skatterätten ändras dessutom hela tiden så man hinner precis lära sig en regel och så vips så är den ändrad och det gäller nya regler. Det gäller alltså att hålla sig á jour hela tiden. Vi svenskar är ganska ordentliga av oss och de flesta betalar sin skatt utan att knota alltför mycket, visst gnälls det en del om höga skatter men det är knappast så att vi sätter oss på våra "traktorer" och spärrar av gatan utanför Rosenbad för att skatterna ska sänkas á la fransk modell. Nej, vi betalar. Ungefär 80 % av oss betalar snällt. Sedan är det förstås en viss del som fifflar och så är det en liten klick som inte betalar alls, och det är där SKV lägger sina resurser, på att komma åt dom som inte betalar alls eller dom som fifflar.

Får jag välja fritt vad jag vill jobba med så är det eko-brottslighet. En av anledningarna är ju förstås att affärsjurdik inte roar mig speciellt mycket och att familjerätt inte känns speciellt lockande heller, speciellt inte om det är barn som far illa, jag är alldeles för blödig för det. Då är det enklare med pengar. Pengar in och pengar ut. Antingen så ska man betala eller så ska man inte betala... Nej, nu ska jag verkligen gå och lägga mig *s* annars blir det alldeles för snurrigt....

Sov sött!!

Inga kommentarer: