29 april 2007

Picknick och gårdsstädning

Jag måste få börja med att beklaga mig över polleneländet. De senaste två dagarna har varit värst hittills. Usch....Och då har jag en bra medicin som faktiskt tar det mesta, så jag är bra mycket bättre än vad jag brukar vara så här års, men jag vill ändå få beklaga mig en stund.

Igår var det dags för den årliga gårdsstädningen i vårt bostadsområde. Alla har varsitt ansvarsområde och sedan har vi en del gemensamma saker som vi hjälps åt med. Ungefär mitt i städningen bryter man får ärtsoppa och punsch. Själv är jag inte så mycket för ärtorna men jag gillar punschen. Någon sådan blev det dock inte för mig i år eftersom vi hade bestämt att vi skulle träffa ett på arbetskamrater i Slottsskogen och ha picknick så vi fick åka vid 12.30-tiden. Vi hann städa rätt bra ändå, hela garageplanen sopades, alla gångbanor sopades, gräsmattorna krattades, sandlådorna fylldes på, nya uteleksaker monterades för barnen och befintliga reparades, gemensamt ogräs rensades bort och alla rännor rensades från löv. Pinnar samlades ihop och sanden krattades. På vårt annarsområde var en av de gemensamma gräsmattorna, stora garageplanen och gångbanorna utanför vårt hus. Peter fyllde på sand i sandlådan medan jag packade vår matsäck innför picknicken.

När vi kom in till stan kändes det lite nostalgiskt, för vi parkerade vid vår gamla lägenhet, gick in "vår" mataffär och handlade innan vi gick för att möta våra arbetskamrater. Det visade sig att uppslutningen på picknicken var dålig för det var bara en tjej som hade kommit. Vi satt och pratade, åt vår medhavda lunch medan bröderna Bus hade bestämt sig för att bli bergsbestigare. De klättrade upp för ett högt berg och tog sig ner igen, den sista biten hasandes på rumpan vilket lämnade stora fläckor på deras byxor, men de hade så kul just då jag översåg med det. Även om det skar lite i mitt pedantiska hjärta :))

Efter en stund kom det en tjej till och slog sig ner hos oss, vi hade en trevlig pratstund men det goda vädret var nästan som bortblåst. Samuel tjatade i ett om att han ville gå och rida så vi packade ihop våra saker, det hade nu blivit ordentligt kyligt dessutom, och begav oss iväg. Peter hade svårt att gå, han har gjort illa sin ena fot så vi valde att åka hem istället. Pojkarna lekte en liten stund på Plikta (lekplatsen i Slottsskogen) och sedan åkte vi och handlade dagens middagsmat.

När vi kom hem hade ingen av oss någon ork att laga mat så vi bestämde oss för att köpa hem pizza istället. Så vi hade lite mys framför tv:n och tittade på "Tillbaka till framtiden" med sönerna. William var helt fascinerad medan Samuel smet iväg och spelade dataspel, han ville bara se de scenerna när han åkte i tiden.

Jag och Peter la oss relativt tidigt, vi började tittade på den nya Hugh Grant-filmen Music & Lyrics och jag somnade självklart mitt i. Jag får väl se färdigt den idag :)) Men jag gillade det jag såg, det var en söt komedi och jag gillar Hugh Grant.


Nu ska äta lite frukost, dricka lite thé och göra mig iordning för en ny dag :)

Inga kommentarer: