25 september 2005

Sagoberättaren och logikern

Jag tror att min yngste son Samuel är lite tokigare än vad som är riktigt sunt *s*. Idag skulle han spela en pjäs för oss och ut kommer en liten naken kille och säger att nu ska vi titta på hans pjäs. Jag frågar om han inte ska ha lite kläder på sig, nu när vi ska titta på hans skådespel och då svarade han att:
"Nej, i den här pjäsen har man bara strumpor på sig". Hmm... svarade den fundersamma mamman och undrade i sitt stilla sinne om Moodysson eller Bergman varit lika tokiga som små? Han brukar spela pjäser för oss, och han skriver och ritar böcker med långa berättelser. Vad som är mest fascinerande med honom är att han klarar av att ha en röd tröd i det han berättar trots att det kan bli ganska långt. Hans dagisfröken var helt bergsäker på att han ska bli författare en vacker dag. Själv lutar jag mest åt galen filmskapare *s*.

Varje måltid på dagis skapade Samuel en ny saga och de mindre barnen var helt trollbundna av hans berättelser. Nu har han gått i skolan (i nollan) i snart en månad och han börjar nog känna sig lite varm i kläderna för han har börjat berätta sagor och berättelser för alla han möter där också. Varje måndag och onsdag har han träff med en talpedagaog och hon ringde mig häromdagen och pratade lite om hans otroliga berättelser. Anledningen till att han träffar talpedagogen är hans R och S som han uttalar mer som "Erj" och "Esch". Sedan kan han inte säga bosktaven Y heller utan den uttalar han som U. Till det kommer att han talar i ett rasande tempo vilket gör att han kan bli ganska svår att förstå för den icke-oinvigde :) Men den stolta moderna förstår allt :)

Den andra sonen är året äldre och därför kanske något mognare. Till det kommer att han är en storebror och som alla vet är storebröder redigare och duktigare...eller.....Jo, det är han faktiskt, han är ansvarsfull och noggrann och väldigt, väldigt plikttrogen. Det är nästan så att man lyfter på ögonbrynet de få gånger han busar, men busar gör han faktiskt mellan varven och tur är väl det. Han är väldigt mån om att vara duktig och han har ett högt utvecklat logiskt analystiskt sinne.

De här två gossarna har i alla fall gjort allt för att driva sin förtvivlade moder närmare vansinnets rand idag. Det känns inte som om de har gjort annat en bråkat och kivats idag.

Dagen började med dammsugaren gick sönder och vi bestämde oss för att åka ut till El-Giganten och köpa en ny. Vi fastnade för en Electrolux som visade sig sig vara 100 kr dyrare i butiken än på nätet, men jag måste säga att jag bev jättenöjd med den. Den är blå, är tyst, har bra sug och lång sladd. Kan man begära mer?

Efter inköpet av dammsugaren åkte vi till Liseberg. Där träffade vi svägerska + svärmor + kusiner och tillsammans gick vi på Liseberg ett par timmar, vilket var jättetrevligt. Inga falukorvmackor i sikte men väl ett par äggmackor. Min svärmor hade fått gratisbiljetter av min svåger men sa inget förrän efter det att vi hade köpt ett stort häfte ; ( Vi avslutade Liserbergs-besöket med en åktur i Kållerado och jag blir alltid helt genomblöt där, likaså Cassandra medan alla andra tycks klara sig rätt så torra. Men inte den här gången *s*, visst fick jag en stor, blaffig stråle rätt i ansiktet, självklart...Men alla andra blev också rätt rejält blöta. Speciellt mannen i mitt liv såg ut som en dränkt katt efteråt.

Resten av dagen tillbringade vi hemma, nåt större lugn inföll sig tyvärr inte eftersom pojkarna envisades med att busa och käbbla med varandra men vi har haft en mysig söndagskväll ändå. L kom inte på söndagsmiddagen utan hon kommer imorgon istället.

Nu ska jag sätta mig i en av mina nya fåtöljer och titta på när Peter viker tvätt. Sämre nöjen kan man ha.

God natt.

Inga kommentarer: