24 december 2005

Lilla julafton

Gårdagen började med att jag gjorde en tacopaj, det är lite halväckligt klockan 7 på morgonen....
Vi firar alltid jul med svärmor den 23/12 och likaså i år. Peter jobbade medan jag och barnen var hemma och städade och slog in paket. Eller rättare sagt så såg fördelningen ut så här: Jag slog in paket, Cassandra var städgeneral och satte sina småbröder i hårt arbete ;o) Alla tre barnen städade jättefint medan jag slog in paket. Eftersom vi som vanligt har varit överdrivna när det gällde julklappsinköpen, fast jag fortfarande hade känslan av att jag köpt för lite, så var det en hel del att slå in.

Vid lunchtid fick jag abvryta paketinslagningen. Jag och Peter hade missförstått varandra lite om vem som skulle ha bilen, han tog spårvagnen till jobbet och jag hade därför bilen hemma i garaget. Eftersom han skulle in till stan och handla presenter (till mig förstås *s*) så packade resten av familjen in sig i bilen och körde ut och hämtade honom. Hemma var det färdigstädat och jag var väl halvvvägs genom pakethögen :)

Att handla julklappar den 23:e december brukar vara förenat med livsfara eftersom så gott som varende kotte i den här stan gör detsamma, med andra ord är det knökfullt överallt. Så vi parkerade bilen vid kanalen (för 6 kr/h istället för 20 kr/h i Norstan) och promenerade in till Kungsgatan. Vi började med att äta lunch på Pizza Hut. Vi beställde varsin nyckelhålsmeny med mineralvatten till. Det var rätt ok, tunn och ganska liten pizza med minimalt med ost, mest grönsaker och tomatsås. Den smakade ganska gott i alla fall. Jag trodde först inte att det var någon ost på den överhuvudtaget men så hittade jag en liten ostbeklädd fläck i mitten, stor som en tesked ungefär :)...

Efter lunchen promenerade vi runt i massor med affärer, vi handlade lite kläder och bestämde efter en liten stund att dela på oss, så Peter kunde handla lite klappar till mig. Jag tog med mig Samuel och Cassandra och skulle köpa finskjortor till pojkarna. Men det var inte helt lätt, för vi hittade inget vi gillade. Vi var en stund och tittade på smycken i Victoriapassagen, men som överallt annars var det alldeles för mycket folk. Så vi bestämde oss för att inte handla något alls utan gå och hämta bilen istället. Regnet strilade ner och vi var ganska genomblöta hela högen.

När vi kom hem igen så hade vi inte särskilt mycket tid på oss innan vi skulle iväg till svärmor. Alla duschade/badade (jag förstås) och sedan var det dags att åka iväg igen. Hos svärmor hade hon och svägerskan dukat upp massor med mat. Vi hade med oss pajen, enligt svärmors önskemål, och en kasse med paket, trots svärmors önskemål...

Alla barnen försvann in i ett av svärmors rum och jag, Peter och svägerskan blev kvar ute i köket medan de tisslade och tasslade i rummet. Hemlig paketinslagning månntro?

Sedan åt vi julmiddag. Det var jättegott och svägerskans räkfyllda krustader står högt på min 10-i-topp lista över julmat som är god, likaså svärmors sparrisomelett. Hur gott som helst... Jag åt förstås ingen skinka men det gjorde alla andra desto mer...

Efter maten var det dags att dela ut paket, och under mycket tjo och tjim öppnade vi alla paket _efter_ att tomtarna Cassandra och Jennifer hade delat ut dom. Vi fick nya köksattiraljer (handdukar, grytvantar mm) av svärmor och sväerskan, samt en flaska vin, bordsdekoration och en vas. Av jennifer fick vi stora värmeljus och en fin röd ljuslykta till det. Cassandra fick en söt klocka, små vaser, godis, hudvårdsprodukter och pokjarna fick massor med pennor, kritor, pyjamas, bilbana, flygbana, godis m.m.

Efter julklappsutdelningen satt vi och pratade en stund och sedan åkte vi hem. Vi hade fortfarande paket kvar att slå in hemma... Det tog ytterligare ett par timmar. Peter och William låg och läste i en av hans nya böcker, Cassandra surfade och Samuel somnade av ilska i en fåtölj, eftersom han var jättesur över att han inte fick titta på tv...

Jag gick och la mig vid 23.30-tiden och tittade på ett avsnitt av Skärgårdsdoktorn.

Idag ska första Neda komma hit och sedan ska vi ut till moster och fira jul med mamma & co.

Ha en riktigt GOD JUL!!

Inga kommentarer: