31 december 2005

Årets sista dag - resumé över 2005

Ännu ett år har gått till ända... När varje år tar slut känner jag en viss saknad efter det gamla året, året som har varit och som aldrig kommer igen. Jag har svårt att släppa saker ibland, och det här är inget undantag. det gör mig lite sorgsen. 2005 har varit ett bra år. William började 1.an, Samuel 0:an och Cassandra började sitt sista år i grundskolan! Det var också sista året med tentor och kurser på universitet för min del, vilket jag just nu måste säga är oerhört skönt. För så skoltrött som jag är just nu har jag nog aldrig varit i hela mitt liv. Peter pratade för ett tag sedan om nån lite 5-poängare som vi skulle läsa ihop och jag kände hur jag fick gåshud...Never again...I alla fall inte på ett år eller två. Minst. Förutom den "lilla" tentan jag har kvar, som ska bli min sista!

Vi hade en underbar sommar i somras, semestern var alldeles perfekt. Vi köpte hus och ny bil, men eftersom inflyttningen är 2006, så spar jag den känslan tills dess ;o) Bilen ska hämtas på måndag och det är nytt år så bilköpet får hamna på 2006 också ;o)

Jag försöker fundera på vilka stora händelser som har påverkat mig 2005 och det första jag kom att tänka på var Tsunamin, jag minns alla dagar med tv:n bakgrunden med rapport från Sydostasien. Skulle de hitta fler överlevanden? Den massiva kritiken mot den svenska regeringen... Hade de agerat snabbare kunde fler liv ha räddats...Jag grät häromdagen, på årsdagen, när jag läste allt om igen. Alla som har mist någon skriver om hur de har gått vidare, trots allt, hur tungt det varit men att det på något sätt har gått ändå. De som klarade sig och som inte miste någon skriver att de aldrig hade kunnat gå vidare om de hade mist någon.

En annan stor händelse i början på 2005 var stormen Gudrun. Jag föddes under en annan lika intensiv storm, nämligen stormen -69 och just att födas mitt i en storm har påverkat mitt liv på flera sätt. Jag fick tidigt höra berättelser om vilket kaos det var under min förlossning, pappa och släkten kunde inte ta sig till sjukhuset och hälsa på för alla vägar kantades av nedfallna träd. Hur livrädd min stackars 21-åriga mamma var, alldeles ensam på sjukhuset mitt i stormen. Taket på det gamla sjukhuset i Varberg hade blåst av, människor dog. Mamma pratade mycket om det när jag var liten. Jag tror att det var en rätt traumatisk upplevelse för henne att föda barn mitt i värsta stormen. Hon brukar säga att jag skrek så mycket som bebis på sjukhuset att jag överröstade stormen.

Fabian Bengtsson, SIBAS direktör, kidnappades. Min mormor blev väldigt tagen av den händelsen och levde sig in i detta. Hon blev väldigt lättad när han återfanns. Jag minns alla vilda spekulationer om hans kidnappning. Var det han själv som hade iscensatt det eller var han verkligen kidnappad?

I mars inträffade änny en skolmassaker i USA. Jag mår alltid dåligt när barn är inblandade i olika katastrofer och far illa.

Sedan fick vi en ny påve, Benedictus XVI. Jag som har katolsk bakgrund tyckte förstås att det var en spännande och skojig händelse även om jag inte är det minsta religiös. Min mormor var alldeles tagen av det här också även om hon inte riktigt höll med om att han var ett bra val (inte med mig utan kardinalerna som med "Guds hjälp" utsåg påven). Att läsa Dan Brown samtidigt gör det hela lite extra spännande ;o)

I maj blev vi av med en helgdag, annandag pingt försvann och istället fick vi nationaldagen som heldag. För min del kändes det rätt oviktigt, men jag gillar att vi är lediga på nationaldagen men jag tror aldrig att vi kommer att få ett sånt firande som de har i Norge.

I augusti kommer ytterligare en naturkatastof och vänder ut och in på det fattiga, svarta USA: Stormen Katrina visar upp att Rika, vita USA inte gör särskilt mycket för sina fattiga, svarta medborgare. Inget nytt under solen, men byken blev lite offentligare...

På min födelsedag, 2 oktober, seglar Ostindiefararen iväg till Kina. Inte kom väl alla dessa människor till stan för att fira mig... Hur som helst kryllade stan av folk, och det var kul att se när den gav sig iväg. I GP kan man följa resan vid bloggen. Just idag är de i hamn i Brasilien och de har nåt sitt mål enligt GP. Men jag hade just för mig att de skulle till Kina? Hur kan de då vara i mål i Brasilien? Hmm....Det kanske bara var GP:s reporter som skulle med till Brasilien.

Årets Nobelpris i Litteratur gick till Brittiske Harold Pinter. Jag har fortfarande inte sett någon aV hans pjäser men de står på min "Jag ska se"- lista.

Det inträffade massor med andra viktiga händelser, men det är dessa jag minns bäst, med lite hjälp från Wikipedia förstås ;o)

GOTT NYTT ÅR

1 kommentar:

enAnnan sa...

god fortsättning på det nya året Susie.
jag hoppas att 2006 blir ett lika bra år för er.
Men med nytt hus kan det bli annat?
:)

Kram