08 mars 2006

Resan

Vi gick upp jättetidigt på fredag morgon, duschade och gick ner för att avnjuta en god hotellfrukost. Fast om jag ska vara ärlig så vet jag inte om tyska hotellfrukostar kan anses som särskilt goda. Det var mycket korv, pastejer blandat med lite kål och andra högtyska delikatesser. Jag som inte är världens köttätare, nöjde mig med lite marmelad, ägg och ost. Men det var gott i alla fall. Efter frukosten packade vi ihop oss och in i bilen och åkte vidare till Stettin. Staden har varit tysk i 700 år så det tyska inflytandet på staden var tydligt. För 60 år sedan evakuerades de flesta tyskar från staden och ersattes med polacker.

Min mamma är född i Stettin (av polska föräldrar) men i hennes pass står det att hon är född i Tyskland. Vi körde runt och tittade på hennes gamla skola, och huset hon bott i som barn och parken hon gick genom för att komma till skolan. Det var jättemysigt att se och jag har inte varit i Stettin sen jag var liten, men jag minns ändå att alla barnen stannade och tittade konstigt på den "svenska flickan" när jag var och hälsade på hos någon av mammas vänner och jag var tvungen att gå ut och leka... Vi checkade in på hotell Neptun, jag och Peter bokade ett dubbelrum medan mamma hade bestämt med sin bästa väninna att hon skulle sova över hos henne. Vi lunchade på hotellet och fortsatte efter lunchen för att titta på köket mamma hade sett ut åt oss. Det var ett helt fantastiskt kök med underbara detaljer och vi bokade en tid med deras köksdesigner dagen efter för att anpassa allt efter våra behov. Taxin stod under tiden och väntade på oss och vi fortsatte sedan till Media Markt. Det var en otroligt stor affär...Vi kände oss som kusinerna från landet...Mängder med kassor och otroligt stort utbud. I vilket fall som helst så shoppade vi loss totalt. Ny kyl/frys med ismaskin, häll, ugn, diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare mm. Vi kom överens om att hämta allt nästa dag och fortsatte sedan till nästa affär, Comfort, för att köpa mattor och kakel.

Vi hittade ett underbart kakel men det var alldeles för lång leveranstid så vi velade lite fram och tillbaka hur vi skulle göra, men vi bestämde oss för att komma tillbaka dagen därpå istället. Vi hoppade in i en taxi och fortsatte till Castorama, ett jättestort byggcenter som får Bauhaus, K-Rauta och ByggMax att verka litet. Där köpte vi färg, tapeter, spackel, lampor, värmeslingor, mm. Gissa vem som var helt slut?!! :)) Vi lastade in allt i en taxi och körde bort med det till hotellparkeringen där vår bil stod parkerad. Vi lastade över allt och gick sedan till en frisör där Peter och mamma klippte sig. Mamma åkte hem till en kompis och jag och Peter gick ut och åt på hotellets restaurang. När vi väl gick och la oss på kvällen var jag om möjligt ännu tröttare än den föregående kvällen.

På lördag morgon vakande vi tidigt, vi bestämt med mamma att vi skulle träffas i lobbyn vid halv niotiden. Vi åt frukost (underbar äggröra och massa annat gott) och mötte sedan mamma. Vi tog vår egen bil och åkte ut till ett område där det fanns flera kakel- och badrumsaffärer. Vi såg en hel del otroligt exklusiva saker som låg långt över vår prisklass men vi hittade en hel del fina kakel och handfat. I den sista affären hittade vi "det" kaklet. Det var nästan så jag inte vågade kolla på prislappen, och mycket riktigt, det borde jag inte ens ha gjort. Det var ett kakel från Italien och det kostade inte mindre än 2000 kr per kvm… Snyft... Men det var snyggt. Tyvärr så köpte vi inget kakel där utan vi fortsatte tillbaka till köksaffären och gjorde färdigt alla detaljer kring köpet av köket. Vi hade sådan tur att ägaren var där och han var på gott humör för de bjöd på transporten av köket till Sverige, samt slängde in en jättesnygg köksfläkt (fristående som ska hänga över hällen) för halva priset. Vi gjorde även upp med de att de skulle ta med sig det kakel vi skulle köpa till Sverige. Nu kunde vi åka tillbaka till Comfort och beställa det kaklet vi hade hittat första dagen och som det var lång leverans tid på :)

Sedan åkte vi till Castorama och Geant (ett enormt köpcentrum) för att handla allt vi inte hann med på fredagen. Vi köpte trädgårdsprylar, handfat, mer belysning, kranar, blandare mm. På Geant köpte vi mat, presenter, kuddar, tvättmedel, hårfärg, krämer, tvålar och annat smått och gott man kan behöva:)) På Geant passade vi på att lunch på KFC, det var gott men inte så nyttigt kanske *s*…

Allt lastades in i bilen och vi åkte tillbaka till hotellet och hämtade släpet. Sedan åkte vi för att hämta alla vitvaror och köpa kakel och en matta till min bror. Han ville ha en beige matta och vi hittade en som skulle passa honom perfekt. Vi var även inne i en affär och hittade en helt underbar klänning till hans tjej, som hon kan ha på sin studentbal.

Peter lastade in alla vitvaror i bilen (med lite hjälp från personalen på Media Markt) och jag och mamma gick iväg och beställde kakel och matta. Inne i affären såg jag en fantastisk parkett men den var svindyr så den kan jag ju drömma om. Vi bestämde oss för att vi nog skulle köpa IKEA- parketten ändå.

När vi väl hade parkerat bil + släp på hotellet var det dags för att äta middag hos mammas vänner. De bodde i ett gammalt nedslitet hus, men i en otroligt fin lägenhet. De var oerhört gästvänliga och påminde mig om när jag hade tjuvätit en massa plommon hemma hos dom som barn...Hmm...Ska man få lida för sina synder hela livet *s*. Vi däckade helt utmattade när vi kom till hotellet.

På söndag morgon var det dags för hemresa. Vi åkte vid 8-tiden. Båten gick från Sassnitz kl 13.00 och vi var framme redan kl 11.15. Vi passade på att handla lite tysk sprit innan båten gick. På båten hade halva Skåne samlats för att åka en dagstur till Tyskland för att handla sprit. Det var folk överallt!! Vi satte oss i restaurangen, åt en halvsunkig buffé, och tillbringade större delen av tiden med att gnälla över att alla rökte överallt *s*. Eftersom det var proppfullt på båten fanns det ingen annanstans att ta vägen så vi stannade kvar och läste och spelade kort.

Själva bilresan hem gick bra och vi var hemma redan 21.30. Jonathan och Thomas hjälpte oss att lasta ur allt. Kyl/Frys var vansinnigt tungt men efter lite kånkande fick vi in allt huset. Vi åkte sedan hem till lägenheten och klockan var en bit över midnatt innan vi kom i säng.

Hela måndagen gick åt till att köpa material till huset och fixa saker så jag måste erkänna att det var länge sedan jag var så här trött. Det var skönt att komma tillbaka till jobbet i går:)) Idag har vi haft två visningar på lägenheten och nu har jag äntligen fått en liten stund över vid datorn. Idag ska jag bara ligga och titta på tv och ta det lugnt. Det är ganska exakt två veckor kvar tills flyttlasset går och nu blir det mycket jobb och packande innan dess.

Sov sött

Inga kommentarer: