08 maj 2006

Måndag morgon

Nu har ännu en helg förflutit! Vi har haft en härlig helg, vädret har varit strålande, luften har varit full med pollen och vi har haft en hel del att göra, precis som vanligt. Jag fick ingen pollenchock, men jag har varit rätt låg av allt pollen. William, som aldrig brukar känna av någon allergi var snuvig och rinnig i ögonen. Till och med Peter har haft en släng av snuva.

I fredags grillade vi, kycklingspett och klyftpotatis. Mamma och Josef åt middag med oss. Vi satt ute, det var första kvällen i år som det var tillräckligt varmt hos oss att sitta ute, jättemysigt!

I lördags hjälpte vi en kompis till vår snickare med hans bil. Vi fick god hjälp av Pernillas Henke som svetsade fast den trasiga delen, det är skönt med människor som ställer upp för varandra :)) Hela dagen gick åt till detta och vi fick inte alls gjort allt vi skulle, tyvärr. Vi hann dock med en sväng till Bauhaus och Frej Jonsson. Vi skulle ha en ny handdukstork till badrummet på övervåningen, men det visade sig att den vi köpte var för bred så jag får åka iväg på lunchen idag och byta den till en smalare variant.

Igår grejade vi hemma på förmiddagen, jag fick tvättat flera maskiner med tvätt, torkade, sorterade och plockade. Cassandras hemresa hade blivit försenade. Båten de skulle ha rest med blev utbytt mot en mindre båt och istället för hytter skulle de sova, 60 elever i åk 9, på fällstolar bredvid discot på "partybåten"...Gissa om deras lärare inte var så pigga på det ;o) De åkte över Tyskland och Danmark istället. Sista natten övernattade de på ett vandrarhem i Tyskland och de kom till Sverige "bara" 5 timamr försenade. De var trötta, men vid gott mod. De hade bl.a. besökt Auschwitz och Birkenau, och saltgruvan i Krakow. Det var tunga upplevelser att se de gamla koncentrationslägrena och Cassandra som är en jätteduktig fotograf, visade upp fina bilder från resan. Jag var i Auschwitz som barn och tittade, och jag minns än idag vilket starkt intryck det gjorde på mig.

På en polsk turistsida står det så här om saltgruvan:
"Ett tiotal km sydöst om Kraków, i Wieliczka finns en unik, 700 år gammal saltgruva (Kopalnia Soli). Saltgruvan är, tillsammans med Krakóws gamla stad, inkluderad i den första UNESCO listan över världskulturarvet. Än idag kan man beskåda hur saltet bryts. Den viktigaste delen av saltgruvan är dock det underjordiska galleriet, ett museum skapat av naturen själv och gruvarbetarnas skickliga händer. Här under jorden finns även ett sanatorium, där man kan bota luftrörssjukdomar, sjukdomar och skador i rörelseapparaten samt reumatiska sjukdomar."

Det är helt otroligt vilka skapelser det finns i de underjordiska salarna. Cassandra köpte med sig en lampa i sten som var formad som en ros. Den var jättefräck!! Hon var i alla fall mycket nöjd med sin resa. Den enda nackdelen var att de fick äta schnitzel vid inte mindre än 4 tillfällen!

Neda och Tommy åt middag med oss på kvällen. Vi grillade och åt gott. Neda hjälpte mig att plantera blommor och tipsade mig lite om trädgården. Precis vad jag behöver!!

Idag skiner solen hos oss, och har vi tur så kommer vårt kök idag! Håll tummarna!

1 kommentar:

Milla sa...

Vad spännande med köket Susie! Du måste berätta mer om det! Jag har satt igång med ritningar nu på vårt på lite mer allvar men det är mycket att tänka på känns det som.
Måste vara härligt att vara husägare nu när det är vår, det är ju liksom då man är så tacksam för att få dessa fantastiska dagar på egen jord.