30 augusti 2007

Gyrosbröd

Det här brödet är fullkomligt underbart. Jag gör mycket och fryser. Perfekt till grillat kött istället för wraps eller pitabröd.

Gyrosbröd

till ca 12 bröd

5 dl vatten
25 gr jäst
2 tsk salt
1/2 dl olivolja
ca 12 dl vetemjöl

Vattnet ska vara ganska så kallt, alltså INTE 37 grader!!!
Dela sönder jästen i en bunke. Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt resten av vattnet, saltet, oljan och nästan allt mjöl. Spara lite till utbaket.

Arbeta degen tills den blir smidig och släpper bunken. Jäs under bakduk i ca 30 min. Knåda degen lätt och dela sedan degen i 12 bitar och rulla till runda bullar. Täck sedan igen med blöt kall handduk och låt jäsa 30-40 min. Om degen inte ska användas genast ställ in bullarna täckta med duken i kylen. (Kan stå till nästa dag) Kavla ut bullarna tunt ca 4mm. Värm under tiden en osmord plåt i ugnen, lägg in bröden, 2 i taget på den heta plåten och grädda ca 5 min, bröden ska bara gräddas lätt. När bröden svalnat kan de frysas ner.

När bröden ska användas till gyros:
Pensla bröden med olivolja, strö gärna lite oregano på och stek dem i en stekpanna så att de får färg. Lägg bröden på smörpapper och fyll med det ni vill ha och rulla ihop. Vira folie omkring.

2 kommentarer:

mintid sa...

Det låter inte alls dumt! Jag tror jag ska göra ciabata bröd idag...

Hur tusan får man in youtube filmer på blogen. Det funkar inte hos mig. Jag har frågat på mammamail som du kanske sett men nä...det vill sig inte. Den dyker aldrig upp på min sida. Har tom reggat om mig för att börja om liksom...

Trevlig helg!

~Susie~ sa...

Kristina!
Har du uppdaterat din bloggen till nya versionen? På youtube är det ganska enkelt, man registrerar vilken blogg man vill använda, (man måste välja den nya versionen av blogger) och sedan är det bara att ta "post to blog" näe man ser en video man gillar så dyker det upp automatiskt. Funkar inte det så får du gå via embed. Kopiera koden för det och klistra in den i bloggen, tänk på att du måste välja html-läge för detta när du gör ditt inlägg.