02 januari 2006

Nyårsafton och nyårsdagen



Vi hade en jättemysig nyårsafton. Familjen K kom ganska tidigt. Vi började ganska omgående med matlagningen och det var verkligen jättetrevligt.

På menyn stod:


krustader med räk och svamp-stuvning,
nachos med philadelhiaost/salsa under en ostbädd,
Oxfilé med potatisgratäng och svampsås,
Glass med banan, maräng och chokladsås,
Chips, godis


Precis när jag hade satt in krustaderna i ugnen så tappade T ett ljus (i ett glas) i golvet, så vi hade glassplitter överallt. Jag tog fram dammsugaren och dammsög upp glaset och glömde helt av krustaderna. Jag ville bara få upp allt glassplitter snabbt så inte Fergus skullle få nåt glas i tassarna. Under tiden blev krustaderna svartare och svartare...Peter stod och skar kött och hade inte tanke på dom heller.

Så här blev resultatet och de åkte rätt i papperskorgen.


Iställade plockade vi fram lite Haloumi och stekte den och med lite citron på. det blev verkligen jättegott. Synd på krustaderna bara...*s*. Middagen blev jättelyckad för övrigt och det smakade mycket gott. Det godaste var förstås såsen och det är tur att jag bara gör den en gång om året...*s* Den är inte _så_ mager :)

Vi satt och pratade och spelade spel hela kvällen. Vid tolvslaget skålade vi i Pommac och gick ut på balkongen för att titta på alla raketer. Vi bor verkligen på första parkett för en enastående fyrverkeriuppvisning. Vi ser mängder med raketer från vår balkong och även vårt vardagsrum och det är en upplevelse. Det är något jag kommer att sakna när vi flyttar! Tvärr blev inte bilderna så bra:



Efter en halvtimme-45 minuter hade raketskjutandet mattats av en del så vi fortsatta och prata en stund till, men vid 01.30 - tiden åkte familjen K hem och vi gick och la oss. Det var jätteskönt att komma isäng men jag somnade inte förrän 02.30 ca.


Jag har en del "måsten" som jag måste göra och ett absolut måste för mig är att den 1/1 ska tillbringas i största möjliga lugn. Vi gjorde absolut ingenting igår (nästan i alla fall *s*). Jag vaknade, som vanligt när vi är lediga, först. De andra sov lite längre.

När Peter hade vaknat (eller när jag hade väckt honom *s*) så åt jag lite frukost (en minibagutte med "skrattande kossan"-ost och tomat) och sedan tittade vi på LOST. Jag tycker att det är en av de bästa serier som någonsin har gjorts.

Vi gjorde ett litet avbrott vid 14-tiden och åt lite rester från nyårsafton. Mumsig potatisgratäng och oxfile och ett par körsbärstomater, inte så avancerat precis men väldigt gott.


Efter lunchen fortsatte vi att titta på LOST, ända fram till klockan 4 när vi började att tvätta. Åh, jag jag kan inte säga nog många gånger hur SKÖNT det ska bli att få en egen tvättstuga och slippa springa ner och tvätta. Men platsbristen i den här lägenheten har tyvärr gjort att det är omöjligt, det var inte speciellt kul att ha en tvättmaskin i köket ;o)

Vid 19-tiden åt vi tacos, det blev ett litet avbrott i allt LOST-tittande. Men efter middagen fortsatte vi med undantag för några små korta avbrott för avstickare till tvättstugan. Så blev vi äntligen färdiga med första säsongen! Vilket slut! Jag längtar efter att få se nästa säsong... Vi har de första 9 avsnitten på säsong 2, men jag vet inte om jag ska vänta tills vi har alla. Jag gillar att se en hel serie på en gång så det lutar nog att att vi väntar med den tills vi har hela säsongen.

Inte underligt att jag drömde om hav och stränder och konstiga djungler i natt :))

1 kommentar:

ikas sa...

Kul att ni hade en trevlig nyår. Det hade vi med. :o))
jag är nog den ända här på jorden som tycker Lost är tröttsam ;o))