08 november 2005

Bygga hus

Vi har pratat om vid flera tillfällen tidigare att vi ska bygga hus, men vi la de planerna på is eftersom jag skulle gå färdigt skolan först. Nu börjar min examen närma sig med stormsteg så då känns det som det börjar bli dags att ruska liv i husbyggarplanerna igen. Vi kan ev. bygga på en del av mammas och Josefs tomt vid Lensjön. Det är så otroligt vackert och det ligger precis vid sjön. Mellan tomtgränsen och sjön går först ett staket, sedan en liten stig och sedan är det bara en liten sluttning till sjön. Det finns även ett antal bryggor och ca 100 m från huset ligger en stor badstrand.


Här står pojkarna "mitt i huset". Det är från den pyttelilla byggnaden som knappt syns bakom trädet till höger ner till staketet .


Här är utsikten från mammas farstu, innan de byggde altan. Nu är det en altan som går hela vägen fram till flaggstången.

Från staketet till sjön.

Jag vet ännu inte om vi kommer att få bygglov, men det hade varit underbart! Tomten ligger i Floda som ligger ungefär 3 mil utanför Göteborg. M har pratat med kommunen och de var positiva, de enda restriktioner de gav oss i nuläge var att det fick vara max 150 kvm och ett plan. Jag vill ha ett modernt funkis-hus med mycket ljusintag så det passar mig ganska bra. Men jag börjar inte leta hus på allvar förrän jag har bygglovet i min hand *s*. Men jag vill ha ett hus i den här stilen:


Det ska vara stilrent, raka linjer och mycket ljus, stora fönster. Jag vill ha ett en öppen planlösning mellan kök och vardagsrum och det ska det finns minst 4 sovrum :o) Jag har massor med broschyrer att frossa runt i *s*. Vi var ute på husknuten häromdagen och tittade lite.

Vi satt och tittade på Lerums kommuns hemsida, vilka kostnader det är som tillkommer när man köper hus och det landar på ungefär 250 000 extra förutom allt det man betalar för själva huset, arbetet, grunden, schaktningen osv. Ska man bygga altan med en gång? Ska man bygga garage osv? Massor med frågor....

Nej, nu ska jag återgå till mitt pluggande istället *s*.

2 kommentarer:

Malin E sa...

Åh vad spännande OCH roligt!!! Att verkligen kunna få huset precis som man vill, det ärju verkligen drömmen.Hoppas att det blir av! Platsen såg helt underbar ut tycker jag!
Kram Malin

ikas sa...

Go fore it!!!!
Precis min stil och smak Susie!

ulrika