14 december 2006

Luciafirande

Årets luciafirande gick av stapeln tidigt på morgonen. Vi gick upp vid halvsju tiden och det var skönt att få en liten extra sovmorgon, vi går upp vid 05.30 i vanliga fall. Killarna kom upp ur sängen i ett litet kick. En liten pepparkaksgubbe och en tomte var redo för lussetåget på ett par minuter. Tänk om det gick i samma tempo och helt utan knot i vanliga fall... Nåja, man får vara glad för det lilla :)

På barnens skola hålls luciafirandet av tradition utomhus och det var bara att hålla tummarna att regnet som vräkt ner över Västsverige hela hösten skulle hålla sig borta, åtminstone på morgonen. I skolan var det fullt på den lilla parkeringen och överallt längs väggrenarna stod det bilar parkerade. Vi ställde oss vid vägkanten, precis som alla andra, och promenerade ner till skolan. Det serverades varm glögg (saftglögg) och det var ganska varmt i luften. Inte enda droppe regn fanns att skåda. Underbart! Alla föräldrar samlades på skolgården och efter ett tag kom barnen ut i ett fint luciatåg! De var jätteduktiga och sjöng fint. Det var en fröjd att se dom. Tänk... Snart är de för gamla för luciatåg... Usch, jag blir alldeles gråtmild när jag tänker på sånt. Mina små killar...

Efter Lussetåget var det dags för kaffe, saft och fika i barnens klassrum. Eftersom killarna går i olika klasser delade vi på oss, jag följde med Samuel (pepparkakskillen) till hans klassrum och Peter följde med vår lille tomtenisse, William, till hans klassrum. Där var det kaotiskt, barnen sprang omkring och fröken ställde ner alla stolarna från borden. Det tog ett tag innan vi kunde börja fika så jag gick över till Williams klassrum en stund. Där satt alla redan till bords och drack saft och åt lussebullar och pepparkakor. Vi fikade en stund med William och gick sedan till Samuel och fikade med honom. Vi kunde inte stanna så länge så när barnen var nöjda och glada åkte vi till jobbet. Jag skulle ha ett APT kl 09.00 och Peter skulle vara ute på PLANiT på ett möte vid samma tid. I höjd med Jerikotunneln kom regnet, som vanligt… Det är som om man passerar en klimatzon när man kommer dit. Vi har fint väder i Floda, i höjd med Lerum mulnar det till och när vi kommer till Partille regnar det… Mystiskt *s*.

Förmiddagen på jobbet gick sanslöst snabbt men eftermiddagen var desto trögare. Jag har sovit dåligt de senaste nätterna, vakant efter att par timmar och haft svårt att somna om. Det gör att jag känner mig oerhört trött vid 14-15-tiden. Det känns som om tiden släpar sig fram. Jag ska vara ledig ett par dagar över jul, jag hoppas att den här tröttheten jag har i kroppen släpper då.

Efter jobbet fick jag skjuts av Thomas. Peter skulle på nämndmöte och slutade inte förrän vid 20.00-tiden. De skulle äta julbord på Hotell Kusten och jag tror att Kusten är det sunkigaste ställe som finns. Usch, jag fattar inte varför någon människa vill lägga någon form av matintag där. Men Peter tyckte trots allt att et var rätt ok. Jag gjorde en enkel middag till barnen hemma, potatismos, pannbiff och sommargrönsaker. Enkelt och uppskattat. Barnen var jätteduktiga och hade storstädat när jag kom hem från jobbet, underbart! Mina barn är faktiskt jättegulliga med sånt, Cassandra drillar sina bröder hårt :))

Jag satt mest och halvsov hela kvällen och slötittade lite på Veronica Mars. Jag la mig jättetidigt och somnade redan vid 22.00-tiden..Skönt!

Inga kommentarer: