04 februari 2006

Intervjuad

Igår var det dags för den "stora intervju-dagen". Jag gick upp tidigt, badade, fixade håret och klädde på mig. Självklart kom vi som vanligt iväg försent så Peter körde först ner mig till Brunnsparken och fortsatte sedan tillbaka med killarna till skolan. Jag kom i tid och det gjorde pojkarna också. Jag var ungefär 10 minuter tidig och fick stå och vänta en liten stund, men det var rätt skönt att andas lite frisk luft och lugna nerverna lite :))

Det var många år sedan jag var på intervju sist. De var 4 personer som intervjuade mig och "chefen" var otroligt snorkig. Han ställde frågor som var nästan som direkta angrepp och jag kände mig som om jag satt i ett korsförhör. Jag vet inte om den här personen alltid var sådan men han fick i alla fall mig att känna mig väldigt illa till mods. Det var ingen bra intervju alls och jag kände helt klart åt vilket håll det barkade... Till slut kändes det bara hopplöst. När det var de andras tur att ställa frågor kändes det lite bättre, de var konstruktiva och trevliga men jag kände mig fortfarande alldeles tillplattad. Usch...

När intervjun var över 45 minuter senare så kunde jag inte komma därifrån snabbt nog. En av tjejerna följde mig till dörren och det kändes som om hon ursäktade hans beteende genom att påpeka att det var en arbetsplats med väldigt högt i tak och de hade en väldigt bra stämning på jobbet och att hon trivdes såååå bra... Hmmm, undrar jag om tror på det där...

4 kommentarer:

Peter sa...

Nästa gång får du söka jobb hos mig istället.

Anonym sa...

Fy vad trist :-( Kan inte se meningen i att vara otrevlig och få den man intervjuar att känna sig obekväm och utsatt i situationen. Tvärt om borde det ju ligga i intresset att skapa en avspänd och positiv atmosfär. "Obekväma frågor" kan ju ställas på så många olika vis. Fel på honom, inte på dig är därför min analys :-)

mintid sa...

Men fy...det borde väl verkligen ligga i deras intresse att vara en attraktiv arbetsplats...
Har dom inte tillräckligt med kunskap om personal hantering??Förvånande måste jag säga med så högt utbildad kunskap i huset.
Bådar inte gott.

ikas sa...

Trist med så taskig attityd. Dessutom mot folk som vill söka jobb på stället.
Förstår att du kände dig tilltryckt.
Fast du vet ju ändå att du är bäst eller hur? ;o))