13 februari 2007

Underbara böcker

Jag har läst ut en hel underbar bokserie om klanen Otori. Böckerna är skivna av Lian Hearn.
Första boken heter "Över näktergalens golv".
Så här står det på förlagets hemsida:

Boken man sträckläser - som en stormvind har den svept över världen! Spännande, vacker och grym är Lian Hearns berättelse som utspelar sig i ett fiktivt, medeltida Japan. Här härskar krigsherrarna, och klanernas strider drabbar alla. Även i den undangömda lilla bergsby där 15-årige Takeo vuxit upp.



På flykt undan mördarna räddas han av herremannen Otori, och han dras in i ett spel kring makt och kärlek - som avslöjar att hans ursprung inte är det han trott. En fantastisk och gripande läsupplevelse som innehåller allt!


Andra boken heter "På kudde av gräs". Här fortsätter historien om de båda huvudpersonerna från första delen. Takeo har valt att hålla sitt löfte och studera de uråldriga traditioner och krafter som hans fars släkt besitter. Kaede är fri för första gången sedan sju års ålder, och återvänder till sin familjs gods - bara för att finna det ödelagt av kriget.


Tredje boken heter "Under lysande måne":




Takeo och Kaede har en lång och sorgkantad väg att vandra för att nå fram till profetians uppfyllelse: ett fredsrike som sträcker sig från hav till hav. Takeo sätts hela tiden på hårda prov i sin strävan att bli en balanserad ledare. Samtidigt vacklar Kaede, och dras in i ett förödande falskspel. Tredje och avslutande delen av en fantastisk, nyskapande romantrilogi, som utspelar sig i ett fiktivt medeltida Japan styrt av starka klaner, lönnmördare och blödande kärlek.

3 kommentarer:

Fotograferande Maria sa...

Tack för boktipsen! kram

Anonym sa...

Jag blir ju sååå avundsjuk!! Du avverkar ju bok efter bok, och jag hinner inte alls med min bokhög! *s*
Nä, nu ska jag minsann gå och lägga mig i tid och LÄSA! GODNATT! :)

Kram!

Anonym sa...

Du har rätt :)
Böckerna är jättebra, jag håller precis på att läsa om dem.

Kram Maria